Democratiefabriek in Goor

In de week van 11 – 18 november 2019 stond de Democratiefabriek in Goor. Ruim 350 jongeren in de leeftijd van 11 – 15 jaar bezochten in deze week deze interactieve tentoonstelling die jongeren laat meemaken wat democratie is en inhoudt.

De democratiefabriek bestaat uit tientallen apparaten en machines waaraan de jongeren interactieve opdrachten moeten uitvoeren. Hierbij speelt hun eigen mening en inzicht een grote rol. Direct wordt zichtbaar wat hun eigen keuzes voor invloed hebben op de samenleving: In het groot als het gaat om de Nederlandse samenleving, maar ook in het klein in hun eigen gezin of schoolklas. Thema’s als jodenvervolging in de tweede wereldoorlog, artikel 1 van de grondwet, dictatuur, etc. kwamen aan de orde en ze maakten kennis met de “zondenbok” en hoe makkelijk anderen tot zondebok kunnen worden gemaakt.

Duidelijk is dat vrede en samenleven hard werken is en daarom kan de democratiefabriek nooit stilstaan. Meer dan een uur werkten de jongeren geconcentreerd aan de opdrachten en dat gaf aan hoe ze aangesproken werden door de thema’s en methodiek. Na afloop hebben de jongeren hun antwoorden op school online ingevoerd en konden ze een persoonlijk certificaat uitdraaien, waarin ze feedback ontvingen op de door hun gemaakte keuzes.

De Democratiefabriek is een initiatief van Stichting vredeseducatie- Fort van de Democratie in Utrecht en reist al jarenlang door Nederland.

Alle informatie over de democratiefabriek is te vinden op: http://huisvandejeugd.nl/democratiefabriek.html