Theaterklas Podiumacademie ROC Twente

(4-3-2021) In november, december en januari hebben de theaterproducties plaats gevonden, zowel live als met behulp van een livestream. Dit laatste als creatieve en mooie oplossing voor de slechte bereikbaarheid van het voortgezet onderwijs door de lockdown. In totaal hebben 865 personen de voorstelling bezocht/bekeken en de voorstelling is goed ontvangen. De volgende reacties bij de evaluatie laten dit goed zien: “Spontane voorstelling met muziek en actieve acteurs. Boeiend en herkenbaar voor studenten. Mooi om in te zetten om meer verbinding te creëren in de klas.” en “Geweldig concept waar een spel zich ontvouwt door het naspelen van beschamende situaties… die vaak ook verkeerd of anders door vrienden werden ingevuld. Hierdoor werd het stuk heel dynamisch.” Meer informatie >>

(1-10-2020) Het ROC van Twente (Podiumkunst, opleiding acteur)  biedt dit najaar een speciaal educatief project geschikt voor middelbare scholen (vanaf klas 3) en beroepsonderwijs. Docent Nadieh Graumans heeft 2 groepen acteurs geselecteerd die in september zijn begonnen met het thema schaamte onder jongeren. Deze groep traint zich naar een serie Theaterproducties die honderden jongeren gaat bereiken in tientallen opvoeringen. Het onderwerp is ‘Schijtlevel: the game of shame’ , ditmaal geen keurig beschaafde vertelling maar een rauwe presentatie van wat jongeren kunnen gebruiken  op weg naar verstandige weerbare burgers. De binnenkant van het theaterstuk is overigens een verantwoorde en gebalanceerde educatieve opvoering die overkomt bij jongeren. De stichting financiert dit Theaterstuk mee en volgt de ontwikkelingen op de voet. Er is inmiddels een flyer van gemaakt. In het voorjaar van 2021 volgt een evaluatie die we tevens op deze site plaatsen. Meer informatie >>

(26-3-2020) Theaterklassen in het voortgezet en beroepsonderwijs hebben onze interesse omdat ze in staat zijn actuele maatschappelijke thema’s doeltreffend onder de aandacht te brengen bij hun leeftijdsgenoten. Wij steunen daarom de Podiumacademie van het ROC van Twente met een theaterklas die in november 2020 start met een serie optredens voor scholen in het voortgezet onderwijs. Het thema wordt nog geselecteerd en zal te maken hebben met onderwerpen zoals groepsdruk, sociale media of discriminatie. De stichting draagt ongeveer 40% van de begroting bij, we bereiken ongeveer 1200 jongeren hiermee.  We hebben contact met de organisatoren op schakelmomenten in dit traject en we evalueren en presenteren de uitkomsten begin 2021.