Pelgrims voor een dag met groep 8 in Brabant

Groep 8 van de Oudenbossche basisschool De Bukehof had dit jaar de primeur: als eerste klas in de gemeente Halderberge deden ze mee aan het project ‘Pelgrims voor een dag’, georganiseerd door ontmoetingshuis ’t Stoofje met steun van de Leonardus Stichting.

‘Pelgrims voor een dag’ is een pelgrimsdag die de overgang van basis- naar de middelbare school markeert en kinderen al wandelend laat stilstaan bij deze fase in hun leven. De tocht is een ‘camino voor een dag’: een wandeling die symbool staat voor je weg in het leven, net als de echte Camino, naar Santiago de Compostella. Niet alleen de doelen in je leven zijn belangrijk, of je schooladvies of cito score, maar de reis ernaartoe is minstens even belangrijk. De reis die je aflegt maakt je rijker en wijzer. Dat is ook hoe we bij ontmoetingshuis ’t Stoofje naar het leven kijken.

14 kilometer lijkt wel héél ver…

Een week voor de tocht nodigden de coördinator van ’t Stoofje en een van de vrijwillige pelgrims de kinderen uit voor deze dag. Met een presentatie over pelgrimeren, inclusief een echt pelgrims-paspoort én een camino-certificaat, maakten we de kinderen nieuwsgierig. Hoewel de geplande 14 kilometer ze wel héél ver leek…

In de week erna verzamelden de kinderen hun wandeluitrusting en zochten ze een steen om mee te nemen, net als pelgrims naar Santiago doen. Sommigen versierden de steen of schreven er iets op.

Gesprekskaartjes

Op dinsdag 20 juni 2023 was het zover: de pelgrimsdag! 27 kinderen en zeven begeleiders startten vanuit school in groepjes van 3-4 leerlingen aan de wandeling, met steeds vijf minuten tussen de groepjes. Onderweg brachten kaartjes met vragen diepte in het gesprek. De kinderen luisterden naar elkaars verhalen, hobby’s en toekomstdromen en ontdekten zo dat ze toch meer gemeen hadden dan ze dachten. Ook de vraag ‘Kun je met wat minder?’ maakte mooie gesprekjes los.

Juf Anne van groep 8 was met haar auto ‘vliegende keep’, samen met een leerling die het weekend ervoor geblesseerd was geraakt maar deze dag echt niet wilde missen. Ze veegden een groepje op dat verkeerd was gelopen en zorgden voor een extra toiletstop bij familie.

Moment van stilte

Op twee derde van de route staken we kaarsjes aan in een Mariakapel, per groep één. De kinderen hadden met hun groepje een intentie bedacht voor hun kaarsje. Dat varieerde van pelgrims over de hele wereld tot overleden dierbaren. Samen creëerden we een moment van stilte, wat de kinderen moeiteloos in acht namen.

Het laatste uur was vanwege de warmte best pittig. Met het zingen van de musicalliedjes hielden de groepjes kinderen de spirit er goed in. Bij aankomst bij ’t Stoofje wachtten koude limonade en een heerlijk stuk Camino-taart, de avond ervoor gebakken door een van de pelgrims. Alle kinderen legden per groepje hun steen neer en namen uit handen van hun begeleider een pelgrims-getuigschrift in ontvangst. Eén van de jongens gaf ruiterlijk toe: “Ik had eigenlijk geen zin in zo’n lang stuk lopen, maar nu ben ik blij dat ik heb meegedaan!”

Zowel de vrijwilligers van ’t Stoofje als de leerlingen en leerkrachten van De Bukehof kijken met een warm en enthousiast gevoel terug op de pelgrimsdag. En we zijn het er allemaal over eens: volgend schooljaar doen we dit weer!