Verhalenroute – De Vuurplaats

Op 12 maart organiseerde pioniersplek de Vuurplaats de Verhalenroute ‘Kom op verhaal’. Jaren geleden was er een Verhalenroute als onderdeel van een cultureel programma van basisscholen. We wilden dit idee nieuw leven inblazen en hebben gekozen voor een route in het weekend, gericht op gezinnen met kinderen, jonge mensen en al wie verder van verhalen houdt. Het aantal deelnemers bedroeg 45. Twee derde daarvan had zich vooraf aangemeld, de rest kwam spontaan. Alle deelnemers ontvingen een persoonlijke routekaart. De deelnemers waren enthousiast over het programma, waarbij drie verhalen professioneel verteld werden: in de Onze Lieve Vrouwekerk een verhaal over een engel zonder vleugels, in de moskee een verhaal over Noeh en zijn ark, in de Nettenfabriek een Grimm-sprookje over een visser en zijn vrouw. Op twee mensen na kwam iedereen na afloop van de drie verhalen samen in de Nettenfabriek, een van de vertellocaties. Hier werd onder het genot van een hapje en drankje nog een tijd nagepraat over de belevenissen tijdens de verhalenroute. De kinderen vertelden wat hen het meeste aansprak, ouders raakten in gesprek over wat zij hebben gehoord en gezien, terwijl de jongeren konden chillen op de bank. Voor elk wat wils!

We kijken terug op een geslaagde activiteit! De inspirerende vertellingen gaven mooie stof tot nadenken, het inkijkje bij de verschillende locaties was voor velen een bijzondere ervaring en de ontmoeting met elkaar was waardevol. Met de ervaringen van deze eerste keer, is dit een activiteit voor De Vuurplaats  die we in de toekomst verder kunnen uitbouwen.