Theater in educatie

Waarom Welzijn | Improvalley

Vol aandacht keken 14 leerlingen uit Havo 3 naar de half uur durende film Waarom Woensdag. In het voorfilmpje legde Cyrine, een journalistiekstudente van 21 jaar, uit dat de film vol zat met elementen uit haar leven, dat haar pleegmoeder het script had gemaakt, haar pleegvader de muziek, haar vriendin de animaties en dat ze zelf het lied bij de aftiteling zong: “Ik kan altijd wel ergens terecht.” Ze wenste iedereen toe dat ze beter naar elkaars verhalen luisterden dan dat er naar haar was geluisterd toen zij 15 was.

Bij het nabespreken stak een meisje haar vinger op: “Ik herkende vanalles in de film…” Ze vertelde over haar thuissituatie die ze als een last met zich meedraagde het afgelopen jaar. Ze besloot dat ze – nu ze het had verteld aan de klas – eindelijk weer met plezier naar school zou gaan. Alle leerlingen schreven nog iets voor haar op een blaadje, zoals: “Erg knap dat je het hebt verteld, je mag altijd bij mij komen als je er over wilt praten!”

En toen kon de rest van de projectdag beginnen. Waar ben jij goed in? Wat maakt dat jij fijn of minder fijn in je vel zit? Hoe ga jij om met oneerlijke situaties? Hoe praat je eigenlijk met iemand over hoe het echt gaat? En hoe kun je het aangeven als je ergens (nog) niet over wilt praten?

Met hulp van de Leonardusstichting is een organisatorisch lastige theatervoorstelling omgezet in een professionele korte film (met o.a. Luna Cruz Perez en Tommy en Rowan), zodat jongeren van 13-15 jaar in heel Nederland en België nu eenvoudig van dit project gebruik kunnen maken.  Meer informatie >>