Gezinnen maken klankreis naar hun sterrenkinderen

Duizend gezinnen hebben dit jaar deelgenomen aan de eendaagse Klankreis of sterrendag. De Stichting Nooit Voorbij ondersteunt zo gezinnen bij het verwerken van het verlies van een overleden kind. De Leonardus Stichting maakte dit project, waarover de stichting dit artikel schreef, mede mogelijk.

Stichting Nooit Voorbij is er voor (groot)ouders, broertjes en zusjes van een overleden kind en helpt bij verwerking van het verlies. Wij doen dit door een lichtpuntje te geven en bij te dragen aan de zin van het leven. Wij doen dit onder meer door het schrijven van hun verhaal ter herinnering aan het overleden kind. Daarnaast organiseren wij diverse bijeenkomsten en kunnen lotgenoten contact opnemen voor een luisterend oor. Want een kind dat overleden is, is nooit voorbij.

Project

Naar muziek luisteren zorgt voor toegang tot emoties. Veelal wordt in de tekst van liedjes herkenning gevonden, maar vaker nog in de emotie die in de muziek klinkt. In de klankreis creëren de jongeren zelf de muziek of beter gezegd: hun eigen klank. Ze laten horen wat ze voelen, zonder hier direct woorden aan te hoeven geven. Hierdoor krijgen ze de controle over de intensiteit en hoeveelheid van hun gevoelens. Contact maken met een ander is hierbij belangrijk. Als emoties afgeschermd zijn, is contact maken moeilijk. Het niet kunnen praten over wat je voelt, het niet kunnen uitleggen kan een enorme eenzaamheid teweegbrengen. Samen muziek maken en creëren, samen zingen en emoties laten horen via de muziek is in contact zijn met de ander, maar bovenal ook met jezelf.

Muzieknummer

Tijdens de klankreisweekenden werden de jongeren begeleid in het schrijven van hun gezamenlijk muzieknummer. De jongeren zelf stonden daarbij dus echt zelf aan het roer. Zij bepaalden gezamenlijk de tekst voor het nummer. Voorafgaand aan de klankreis vond er een kennismakingsgesprek plaats. De jongeren leerden hierbij de organisatie en een van de kinderpsychologen kennen, waarbij de persoonlijke situatie van de deelnemer aan de orde kwam.  Ook werd tijdens het gesprek het klankreisweekend nader toegelicht. Het nummer dat voor de klankreis geschreven is, kunt u via deze link beluisteren: Dirk Scheele als ik sterren zie speciaal voor Stichting Nooit Voorbij – YouTube