Lions Twente Zuid maken kennis met Theater in Educatie

Leden van Lions Twente Zuid verzamelden zich woensdag 20 maart in het Vestzaktheater Enschede om kennis te maken met Theater in Educatie. In het kleinste theater van de stad hoorden ze hoe met theatervormen op scholen allerlei maatschappelijke onderwerpen aan de orde komen.

Eenzaamheid

Leerlingen zijn vaak diep onder de indruk tijdens nabesprekingen door de acteurs, vertelde Lucas Keijzer, bestuurslid van de Leonardus Stichting en organisator van de avond. De stichting ondersteunt de Podiumacademie van ROC Twente bij het opzetten van voorstellingen over maatschappelijk relevantie thema’s als eenzaamheid en schaamte.

Oudheid

Tijdens de avond in het Vestzaktheater konden de Lions videofragmenten uit enkele voorstellingen bekijken. Leerkracht Martijn Boer van ROC Twente vertelde over het belang van theater, dat al in de Oudheid werd erkend.

Theater Sonnevanck doet ook aan Theater in Educatie. Artistiek directeur Daniël van Klaveren en dramaturg Michiel Bijmans vertelden dat Sonnevanck een speciale truck gebruikt om langs scholen te trekken. Daarin kunnen per keer zo’n 90 leerlingen een voorstelling volgen.

Bomaanslag

Van Klaveren toonde een fragment uit een voorstelling waarin twee vriendinnen merken hoe verschillen in cultuur tussen hen in komen te staan. Het meisje van allochtone afkomst vindt het niet eerlijk dat zij zich moet excuseren als bijvoorbeeld ergens een bomaanslag is gepleegd. Dat hoeft haar autochtone vriendin toch ook niet, zegt het meisje dat gaandeweg de voorstelling radicaliseert.

Voor de Lions was het een leerzame avond over een onderwerp waar ze niet snel mee in aanraking komen.