Pabo-studenten onderweg naar hun droom voor de klas

Een nieuwe lichting leerkrachten voor het basisonderwijs is bijna klaar om aan de slag te gaan. Als onderdeel van de lerarenopleiding van Saxion Enschede kregen ze met steun van de Leonardus Stichting een bezinningsdag aangeboden in het klooster van Denekamp. Tessa Heethaar, Ruud Kramer, Sander Kamphuis en Carolina Blanken, docenten levensbeschouwing van Pabo Saxion, doen verslag.

,,Op dinsdag 5 en woensdag 6 maart hebben wij als docenten levensbeschouwing van de pabo van Saxion een bezinningsdag gehouden samen met al onze vierdejaars studenten uit Enschede. Onze studenten beginnen aan de laatste fase van hun opleiding en hopen volgend jaar in het basisonderwijs als juf of meester aan het werk te gaan. Dankzij een donatie van de Leonardus Stichting was het mogelijk om deze dagen samen met de zusters Franciscanessen in het klooster in Denekamp te organiseren.

Levensverhalen

In kleine groepjes zijn we samen met de zusters met de studenten in gesprek geweest over de vraag: ‘Welke leerkracht droom ik te zijn voor de kinderen uit mijn klas?’ Als inspiratie bij het beantwoorden van deze vraag, hebben de studenten kennis mogen maken met de levensverhalen van de zusters en van een gepensioneerde collega uit het onderwijs, Jan Heerdink. Zij hebben een prachtig inkijkje gegeven in wat een roeping kan betekenen voor jou als persoon en voor de keuzes die je maakt.

Cadeau

Het was echt een cadeau om deel uit te mogen maken van deze mooie perspectieven, verhalen en gesprekken. Wat een bijzondere nieuwe leraren mogen we volgend jaar verwelkomen! En voor ons als docenten levensbeschouwing bevestigen deze dagen weer opnieuw ook onze keuze voor het onderwijs.’’