Studenten vinden verstilling in klooster ‘fantastisch’

Derdejaars studenten verpleegkunde en verzorgende IG/maatschappelijke zorg hebben twee dagen doorgebracht in klooster Nieuw Sion in Diepenveen. Reflectie, groei in identiteit en het stimuleren van het onderlinge gesprek waren de doelen voor de studenten van MBO Menso Alting in Zwolle.  Anne, Luuk en Alice schreven dit artikel over hun belevenissen.

,,In de week voor de herfstvakantie zijn we met de derdejaars naar het klooster Nieuw Sion geweest. Het waren fantastische dagen. De studenten en docenten kijken er met heel veel voldoening op terug.

Beide klassen zijn twee dagen naar het klooster geweest. Deze dagen werden georganiseerd door Youth for Christ. Het waren dagen waarop we de diepte ingingen: wie ben ik, wat drijft me, welke kwaliteiten heb ik, wat draag ik met me mee? We hebben gewerkt aan groepsprocessen door middel van spellen en creatieve verwerking.

Oase

Waar de studenten en docenten vooral mooi op terugkijken zijn de getijdegebeden: oases van rust en verstilling. Waar we van tevoren van dachten dat 7 minuten stil zijn moeilijk zou zijn, hebben we het als heel waardevol ervaren.

Als we vragen aan studenten wat deze dagen hen gebracht heeft benoemen ze dat ze geleerd hebben meer open te zijn, te herkennen wat hen drijft of tegenhoudt, begrip voor elkaar, leren stiltemomenten in te bouwen en te genieten van kleine dingen.

We zijn ontzettend dankbaar dat we deze dagen hebben mogen meemaken, mede dankzij de financiële steun van de Leonardus stichting. Daarvoor onze hartelijke dank!’’

Een van de studenten heeft deze vlog gemaakt die een mooi beeld geeft van de kloosterdagen.