Workshops rap en zang tegen ‘kattenkwaad’ in Nijmegen

Circa 300 jongeren uit ‘aandachtswijken’ in Nijmegen doen dit jaar mee aan workshops waarmee ze hun talenten kunnen ontwikkelen. De Leonardus Stichting heeft 10.000 euro beschikbaar gesteld voor het project On the Block.

Het project is opgezet door cultuurhuis Lindenberg. Volgens de initiatiefnemers voelen veel jongeren uit deze wijken in Nijmegen zich buitengesloten. ,,Ze zoeken hun toevlucht in kattenkwaad of zelfs drugs en criminaliteit.’’

Bij On the Block ligt de focus op wat jongeren wel kunnen. Door hun talenten te ontwikkelen, mee te doen aan de samenleving en hun identiteit te ontdekken voelen ze zich minder buitengesloten. Ook maken ze zo kennis met kunst en cultuur.

Urban dance

De urban workshops waaraan zo’n 300 jongeren kunnen deelnemen, hebben eigentijdse thema’s als rap/beatsrecording, rap/zang en urban dance.  Hierdoor kunnen ze hun artistieke talent ontwikkelen en op persoonlijk vlak groeien. Zo krijgen ze meer zelfvertrouwen én perspectief op de toekomst.

Uitlaatklep

De jongeren worden begeleid door ervaringsdeskundige docenten met een soortgelijke achtergrond. On the Block wil een uitlaatklep en ontmoetingsplek zijn voor jongeren van 12 tot en met 25 jaar.