Theater in educatie

Ronde Tafel over Theater als onderwijsinstrument

Het ROC van Twente (Podiumacademie, opleiding Acteur) heeft voor de 2e maal een educatieve voorstelling  georganiseerd als onderwijsinstrument voor leeftijdsgenoten. Dit ROC-project handelt over ongemakkelijke sociale onderwerpen zoals eenzaamheid, schaamte, groepsgedrag etc. De voorstelling SOLO (2021/2022) is ontstaan vanuit het thema eenzaamheid en wordt voornamelijk klassikaal opgevoerd in onderwijsinstellingen waarbij eigen leraren de klas/groep zowel voor- als achteraf begeleiden. Vermoedelijk heeft deze vorm van educatie/communicatie effect op deze jongeren. De vragen die bij onderzoeken opkomen zijn in welke mate er effect optreedt op sociaal gebied, schoolsamenleving, maatschappelijk inzicht en mening over theater. Ook interessant is hoelang het effect duurt en onder welke omstandigheden dit effect wordt versterkt.

Tijdens de Ronde Tafel TIE (Theater in Educatie) op donderdag 14 april 2022 zijn recente onderzoeken over TIE als onderwijsinstrument besproken en zijn aanbevelingen voor vervolg geïnventariseerd. Anders gezegd: de Leonardus stichting heeft het instrument TIE getoetst aan deskundigen: om te onderzoeken of we op het goede spoor zitten, doen we het goede, hoe verder, etc.

Het empirische onderzoek dat door de onderzoekster Nadieh Grauhmans-Tigchelaar werd gepresenteerd bij deze Ronde Tafel hoorde bij de voorstelling SOLO. Het geeft inzicht in de werking van educatief theater voor jongeren van 14 tot 18 jaar. Meer informatie >>